Johan May Nitschke.

Chris Minh Doky - et forbillede.

Gymnasieskolernes biologilærerforening afholder hvert år en dansk olympiade for at finde de fire elever, der skal repræsentere Danmark ved den internationale biologiolympiade (IBO), en konkurrence mellem unge fra hele verden, der deler særlig interesse for faget. 

Semifinalen er nu overstået. Her deltog 30 elever fra hele landet, og heraf kunne 15 gå videre til finalen, der foregår på Århus Universitet umiddelbart efter påske. Her kåres de fire elever der skal repræsentere Danmark ved den 21. internationale biologiolympiade i Korea den 11.-18. juli 2010.

I finalefeltet er Johan May Nitschke fra Ejdrup, som går på Vesthimmerlands Gymnasium og HF, idet han kom gennem nåleøjet ved semifinalen på Syddansk Universitet for nylig. Den omfattede såvel en teoretisk konkurrence som to praktiske laboratorieforsøg.

Biolog ved en tilfældighed

Nu kunne man tro, at Johan, der går i 2k på gymnasiet i Aars, er en nørd, der kun har biologi i hovedet. Det er ingenlunde tilfældet. I virkeligheden var han stærkt i tvivl om, hvilken studieretning han skulle vælge ved starten på sin ungdomsuddannelse: Han ville gerne have matematik på et vist niveau, men også fransk stod højt på prioriteringslisten. Så i grundforløbet var Johan på studieretningen ”Sprog og kultur”. Samtidig dyrker han meget musik i sin fritid, og ved forskellige lejligheder har han demonstreret sine talenter ved klaveret for det samlede gymnasium. Så k-klassen, en såkaldt ”papegøjeklasse”, begyndte at trække i ham. En ”papegøjeklasse” er sammensat af to studieretninger, der hver for sig ikke har elever nok til en hel klasse. Nogle fællesfag har man sammen, og i andre lektioner dyrker man hvert sit speciale. I k-klassen er de to studieretninger ”Musik og kreativitet” og ”Krop og Sundhed”. Johan valgte ved afslutningen af grundforløbet sidstnævnte studieretning, men har også meget sympati for ”Musik og kreativitet”. Da gymnasiet for godt en uge siden havde besøg af en verdensberømt dansk bassist, Chris Minh Doky, til en fællestime og en workshop, fik Johan således lov til at deltage i workshoppen sammen med sine musikkammerater.

Fremtiden?

Når man spørger Johan om, hvad han skal lave efter gymnasiet, bliver han lidt spag i mælet: Måske noget med økonomi eller lægestudiet? Men ærlig talt, han véd det ikke. Foreløbig nyder han sin gymnasietid. Og ud over lektierne bliver der også tid til at dyrke fritidsinteresser: F.eks. fotografere (Johan har sit eget fotofirma!), designe hjemmesider, dyrke sport og deltage i fester med kammeraterne. Da han har evner inden for vidt forskellige områder, lyttede han også ekstra interesseret, da Chris Minh Doky under fællestimen på gymnasiet fortalte om, hvordan han var blevet musiker. I hans gymnasietid lød den prioriterede liste for fremtiden således: 1) læge på et hospital, 2) læge på en privatklinik og nærmest som en strøtanke 3) ”noget med musik”. Ved en række tilfældigheder endte det med at blive musikken, og som 18-årig stod han så i New York og skulle kæmpe for det, han egentlig brændte for. Den indstilling fascinerede Johan, og måske, hvem véd, ser vi en dag Johan May Nitschke som berømt musiker.