Skrevet på vegne af Skolebestyrelsen på Farstrup Skole, Skolebestyrelsesformand Marlene Hvorvarp Bøjer.

Med budgetforslaget 2023 og besparelse på 2.4 millioner, rammer Børne- og ungeudvalget ved Aalborg Kommune lige ned der, hvor det vil gøre allermest ondt. Med forslag om at sammenlægge Farstrup Skole og Børnehaven Møllehuset med fælles ledelse og oprette en Landsbyordning, rammer det vores mindste borgere i samfundet, kvaliteten og udviklingen af vores institutioner og nærmiljø.

“Børn og unge vi kan i fællesskab” er Børn og Unge Aalborg Kommunes kernesætning. Definitionen af fællesskab, beskriver Børn og Unge således:

“Ordet fællesskab er et genkendeligt kerneord for såvel dagtilbuds- som skoleområdet, ligesom det er et stort fokus i de øvrige tilbud under Børn og Unge.

Fællesskab indeholder betydningen at have noget sammen og at være noget sammen.

Et godt fællesskab kræver en tydelig retning og ramme, og det kræver stærke individer for at holde. Du kan både være stærk i et fællesskab, og du kan blive stærkere i et fællesskab.

Fællesskab er dermed et grundvilkår for at positiv udvikling og høj kvalitet, hvad enten du er barn, ung eller voksen.”

Netop fællesskabet har en afgørende betydning for børnene og de unges trivsel og udvikling.

Børne- og læringsfællesskabet kan ikke stå alene. Det kræver netop de stærke individers/voksnes praksis, der sætter rammerne og retningerne for børnenes liv, i skolerne og institutionerne. For at sikre stærke udviklende børne- og læringsfællesskaber er det nødvendigt, at ledelsen er tæt på og nærværende til, at sætte retning, skabe rammer og strukturer. Farstrup Skole er en overbygningsskole til 9.klasse. Hvor stærke er individerne, hvis opgaverammen strækkes over det enkelte barns læring, trivsel og deltagelsesmuligheder fra 3 år -16 år og ikke mindst over flere medarbejdergrupper på forskellige matrikler? På Farstrup Skole sikrer vi trivsel, læring og deltagelsesmuligheder for det enkelte indskolingsbarn, ved at have færre voksne i indskolingen. Det betyder, at vores lærere bliver specialiserede i de udfordringer, der kan være i hvert enkelt klassetrin. Hvor stort et område kan ledelsen sparre og vidensdele vores “specialister” inden for?

For at lykkes med kerneopgaven, har ledelsesstrukturen en helt afgørende betydning. Fag-faglig ledelse tæt på kerneopgaven giver kvalitet. Vi er af den overbevisning, at en synlig nærværende ledelse, med stor viden og kendskab til netop den enkelte børnegruppe/institution, har fingeren på pulsen og kan sparre, lede og sætte retning for personalet, der skal undervise og skabe trivsel for vores børn blandt andet gennem børne- og læringsfællesskaber.

Dette har imidlertid fået et markant modspil i forbindelse med budgetforslaget for 2023. Dette forslag peger i en hel anden retning, og vores fundament bliver pludselig udfordret og løsningen af kerneopgaven på Farstrup Skole, bliver pludselig fyldt med mange bekymringer.

For vi er bekymret!

- Bekymret over, det forslag om besparelse på ledelsesstrukturen og oprettelse af Landsbyordning som Børne- og ungeudvalget i Aalborg Kommune har fremlagt.

- Bekymret over, at B&U-udvalget ser det er realistisk, med fælles ledelse på 2 matrikler.

- Bekymret over, at B&U-udvalget finder det realistisk, at en fælles leder er rammesat til en 80% stilling. Denne skal varetage personale, børn og ledelse på 2 matrikler. Sparring, udvikling af personale, vidensdeling, have “fingeren på pulsen”, være nærværende og ikke mindst tæt-på ledelse, hvilket virker utopisk.

- Bekymret over, kvaliteten af ledelsens mulighed for at være fagproffessionel stærk og sparre på bedste vis.

- Bekymret over, om ledelsesændringerne fører til bedre trivsel, udvikling og læring på Farstrup Skole og Børnehaven Møllehuset det tvivler vi på kommer til at ske.

- Bekymret over, at lederen af en landsbyordning på 2 matrikler, vil have flere administrative opgaver, at der ikke er den nødvendige tid til at varetage de pædagogiske udfordringer.

- Bekymret over, at Farstrup Skole er en overbygningsskole og den overordnede leders opgaveportefølje, skal spænde fra 3 år til 16 år. Altså, alt fra det lille 3 åriges barns udvikling til prøveeksamen, afgangsklasser mv.

- Bekymret over, hvad det vil have af betydning for lokalsamfundet. Et velfungerende lokalsamfund med mange ildsjæle, der brænder for, at VORES by skal være attraktiv og i udvikling.

- Bekymret over, om disse håndører Børne- og ungeudvalget vil spare, er det værd!

Jævnfør Folkeskolelovens §24 a, kan kommunalbestyrelsen, efter at have indhentet udtalelse fra skolebestyrelse og forældrebestyrelse, beslutte at en folkeskole og et dagtilbud skal have fælles leder og fælles bestyrelse. Overvejer I mon Børne- og ungeudvalg, at indhente udtalelse fra bestyrelserne eller træffer i blot beslutninger hen over hovedet på os?

Aalborg Kommune, I flyttede vores skoleleder op til sommerferien, vi er sårbare på Farstrup Skole, elever, personale og ledelse kæmper. Men Børne og unge i Aalborg Kommune vil spare. Spare hvor det rammer flest og gør mest ondt, nemlig på vores børn. “Børn og unge vi kan i fællesskab” - Men hvad kan I - Aalborg Kommune? Hvordan definerer I fællesskab delt på 2 matrikler, 1 leder, der konstant skal flytte sig mellem adresser, børns udviklingsstadier, fag-faglighed, sparring og udvikling af 2 personalegrupper.