Af Anne Honoré Østergaard, MF (V)

Regeringen har netop fremlagt sit længe ventede infrastrukturudspil. Som nordjyde var det uden tvivl den 3. Limfjordsforbindelse, mine øjne først søgte efter i udspillet. Den har regeringen heldigvis taget med, men jeg blev dog hurtigt skuffet.

Selvom regeringen i udspillet nævner, at den vil anlægge en ny Limfjordsforbindelse, er der ingen tidsplan. Det betyder, at der kan gå op mod 15 år før, arbejdet med den 3. Limfjordsforbindelse overhovedet kan påbegyndes. Læg dertil at selve byggeriet kan tage hele seks år. Det er simpelthen ikke godt nok.

Først har vi ventet to år på regeringens infrastrukturplan, og nu skal nordjydernes altså se helt frem mod 2035, før der tages et opgør med de lange køer, som skader nordjyske virksomheder og vækst i hele regionen.

Det arbejde kunne ellers være påbegyndt allerede for to år siden. Den tidligere regeringen med Venstre i spidsen havde nemlig fremlagt en færdig infrastrukturplan. Men da den socialdemokratiske regering overtog ansvaret, blev infrastrukturplanen straks kasseret. Regeringen ville i stedet starte forfra med at forhandle om en ny infrastrukturaftale.

Efter hele to års venten – og massive daglige tab af danskernes tid og penge – har regeringen nu langt om længe fremlagt deres udspil. Og det er altså langt fra tilstrækkeligt.

Hvis det står til Venstre, skal anlæggelsen af den 3. Limfjordsforbindelse igangsættes allerede i 2024. Det vil vi selvfølgelig arbejde for i de kommende forhandlinger.

For nu er det nordjydernes tur. Den 3. Limfjordsforbindelse skal ikke vente længere.