- Lørdag, 21. marts 2020
Med Statsminister Mette Frederiksen udmelding om at lukke Folkeskolerne fra i mandags på grund af smittefare for »Coronavirus«, er der opstået helt nye situationer.
Her kunne folkeskole elevernes første tanke måske være: »Dejligt med 14 dages ferie«. Sådan går det ikke, da både elever og lærere er sendt hjem for at arbejde hjemmefra.
Men hvordan gør man så det, kunne man fristes at spørge. DUS / Indskolingsleder på Frejlev Skole Evald Lange Rise beretter herom:
– Vi har på Frejlev Skole pt. ingen elever i nødpasning – en pasningsordning, der er etableret for forældre med et særligt behov for at få passet deres børn. Det kan fx være i det tilfælde, hvor begge forældre arbejder i sundhedssektoren.
Det betyder samtidig at skolens 575 elever og 85 ansatte alle er sendt hjem for at arbejde hjemmefra. Her sørger lærerne for at der er undervisning og opgaver som eleverne skal følge og løse via nettet. Vores lærere har siden i torsdags haft travlt med at forberede den kommende tid. De har været i gang med at scanne ting ind, som eleverne kan arbejde med, og der er også instruktionsvideoer, der kan sendes til eleverne forklarer Evald Lange Rise, der er DUS/Indskolingsleder på Frejlev Skole:
Vi laver ugeplaner for, hvad eleverne skal nå de enkelte dage i ugen, og lærerne står til rådighed og er tilgængelige for såvel eleverne og forældrene. For det er, naturligvis, sin sag at skulle undervise skærm-til-skærm. Derfor kan eleverne komme i kontakt med lærerne bl.a. ved at skrive til dem via AULA og ringe til dem, afhængig af, hvad der er nødvendig for den enkelte læringssituation. Er det for eksempel genstandsled i danskfaget eller en ligning i matematik, der driller, kan læreren sende en instruktionsvideo, fortæller Evald Lange Rise.
Vi har allerede nu en god fornemmelse af, at eleverne nok skal lære noget i denne periode, hvor de er sendt på »hjemme-skole«.
Der har været mange elever de første dage efter »hjemsendelsen« og hente deres bøger, devises og hvad de ellers skal bruge den næste undervisningstid. Forældrene bakker ligeledes godt op omkring skolen i denne ekstraordinære situation, og jeg ved at mange forældre vil bistå med den hjælp, sparring og gode dialoger nu, hvor undervisningen flytter hjem. Det kan være en af de positive effekter af denne periode, hvor udfordringen naturligvis ligger i, at afstanden mellem læreren og den enkelte elev fysisk er blevet længere. Jeg er ganske fortrøstningsfuld, og tror på at der nok også skal komme noget god læring ud af denne periode.
De største bekymringer, jeg modtager, går på at eksamenstiden snart nærmer sig, og hvordan den kommer til at forløbe. Til det kan jeg sige, at hvordan den skal klares ikke er på plads endnu. Her afventer vi retningslinjer fra Undervisningsministeriet, lyder det fra Evald Lange Rise.