- torsdag, 4. juli 2024
Ved det første pressemøde på årets Nibe Festival udstak festival-talsmand Peter Møller Madsen en massiv støtte og taknemmelighed til festivalens knap 5000 frivillige: – Sæt pris på dem, for de er festivalens uvurderlige støtte og helt nødvendige element, for vi kan forberede og afvikle enhver Nibe Festival, sagde han til et stort opbud af pressefolk fra en lang række medier.
Hele setuppet i Skalskoven er kommet til verden hen over fem uger, hvor mange af de frivillige har været i skoven gennem hele perioden, og hele »festivalbyen« er nu bygget op, og nu summer det, understregede Peter Møller Madsen og erkendte samtidig, han fik våde øjne, da han så et opslag, der i den grad roste festivalen for dens orientering, ikke mindst i forhold til den udvikling, som vi gerne vil, og som vi også i år præsenterer en række af.
– Vi vil fortsat udvikle Nibe Festival, og det har vi beskrevet i en fem-års plan, der skal udvikle festivalen til endnu højere højder, sluttede Peter Møller Madsen sit indlæg.
Fortsat udvikling – og gode tilbagemeldinger
Nibe Festivals bestyrelsesformand Thomas Larsen kom i sit indlæg på onsdagens pressemøde også ind på de fem ugers arbejde, der ligger bag, at Nibe Festival nu kan gennemføres i sin 2024 udgave. Sæt pris på dem, ros dem og anerkend deres arbejde, når I møder dem, understregede bestyrelsesformanden.
Efter sidste års Nibe Festival kunne vi se ind i at uddele 3,8 Mio. kr. til velgørende og kulturelle formål i Nordjylland. Omkring 180 foreringer, klubber og gode formål har fået glæde af det. Det forpligter samtidig dette års og kommende års Nibe Festival'er til, at vi vil arbejde på at opfylde den målsætning det er, at vi om fem år – i 2029 – vil uddele fem mio. kroner til disse formål.
Efter 2023-festivalen udsendte vi spørgeskemaer til alle festivalgæster, og en meget fornuftig svarrate gav det svar, at hele 96% var meget tilfredse eller tilfredse med 2023-festivalen. 91% vil anbefale Nibe Festival til andre, og hele 96% følte sig trygge på vor festival – sidstnævnte er jeg faktisk mest glad for, understregede Thomas Larsen.
Thomas Larsen omtalte også omdannelsen af Hestepladsen og den nye form, som »Junglestien« har fået. Vi har ændret andre steder - alt sammen med det formål, til stadig at udvikle Nibe Festival.
Fortsat Breezer-index
Thomas Larsen nævnte det index for salget af »Breezer«, altså de populære sodavand med alkohol. Ideen fik her og der nogle kritiske kommentarer med på vejen, men vi vælger nu i år at fastholde dette index. Sidste år solgte festivalen samlet ca. 75.000 af disse populære flasker, og alene tirsdags- / onsdags døgnet har solgt 20.000, sluttede Thomas Larsen sit indlæg.