Når man både vil være erhvervsdrivende, byrådsmedlem og familiefar, så skal der være flere timer i døgnet. Det erfarede Ole Risager allerede i 2018, da han blev valgt ind i Aalborg Byråd. Til trods for sved på panden, en arbejdsuge på knapt 80 timer og ingen sommerferie, så står han nu klar til at gøre det hele en gang til. 

Hvem er Ole?
Ole Risager ryster på hovedet når man kommenterer på hans pressede kalender. Selv hævder han, at han aldrig er på arbejde. “Jamen jeg er jo aldrig på arbejde. Jeg har en hobby, som jeg bruger lidt tid på- det er der mange der har.  Og den hobby lever jeg så af. Og så er jeg på bondegårdsferie hele tiden!” 

Ordene kommer fra Risager selv og bliver sagt med det karakteristiske skæve smil på læben. 

»Hobbyen«, som han kalder den, opstod for 23 år siden, da han sammen med sin hustru købte gården Nymarksminde. Drømmen om et stille liv på landet med kone, 2 børn og landidyl, udviklede sig hurtigt til både et bed & breakfast og senere farmparken Nymarksminde. Kærligheden for at arbejde med mennesker, slået sammen med kærligheden til sit lokalområde, blev til sidst nok til, at Ole trådte ind i kommunalpolitik. I dag bruger han mere end 77 timer ugentligt på at vedligeholde både den politiske karriere og drive Nymarksminde. 

Kæmper for oplandet 
Siden 2018 har han siddet i byrådet i Aalborg. Særligt banker Oles hjerte for Aalborgs opland. Både på den politiske agenda og på Nymarksminde, er Oles mål altid at fremhæve oplandets muligheder og at få alle mennesker til at føle sig velkommen. Senest har han søsat en guidet tur ind igennem Hammer Bakker. 

»Jeg glæder mig til d. 29.! Der skal jeg have nogle af seniorerne tilknyttet Liselund i Vodskov med ud i bakkerne (Hammer Bakker red.) det bliver en spændende tur!« 

Turen gennem Hammer Bakker er ikke et produkt af den politiske karriere, men der er til gengæld adskillige andre projekter. Selv fremhæver Risager bla. sin medvirken i at stoppe skoleleder-delingen for små skoler og den kommende etablering af cykelsti mellem Vodskov og Vestbjerg som et par af højdepunkterne i hans politiske karriere. 

Valgkampen står for døren
Snart får den travle mand, endnu mere travlt. Den 16. november afholdes der igen kommunalvalg og Ole står klar som kandidat for Dansk Folkeparti som nr. 2 på stemmesedlen. Han håber på endnu fire år i byrådet og pointerer samtidig at han aldrig ville kunne klare det alene. Siden sidste valg har han fået erfaring med hvad det kræver at sidde i byrådet og han er i dag taknemmelig for de mennesker der har hjulpet ham på hans vej. 

»Uden kollegaer, medarbejdere og  min kone Inge« - Ole bliver afbrudt inden han kan gøre sætningen færdig. Omme bagfra bliver der kommenteret »Jeg hedder IngER!« 

Byrådsmedlemmet trækker på skuldrene og griner videre. Efter 23 år sammen har Ole stadig for vane at sige Inge. 

– Uden mine kollegaer, medarbejder og kone! Var jeg jo ikke nået hertil. Jeg er glad for at de har lyst til at give det hele et skud til, jeg ved jo godt at der foregår mange ting på én gang. Nu håber jeg, at en masse mennesker har lyst til at sætte kryds ved mig, som lokalmanden, til valget! 

Oles mærkesager til valgkampen handler om at bekæmpe ensomheden, sørge for klimasikring i Aalborg kommune og sætte klimaet på dagsordenen, sikre kortere forvaltningstid for erhvervet og private samt først og fremmest at få oplandets store potentiale på den politiske dagsorden.