Rådmand Jan Nymark Rose Thaysen klar som borgmesterkandidat. – Jeg er sikker på, I kan vinde Aalborg, sagde Ulrik Wilbek i peptalk.

Det bliver Venstre-rådmand Jan Nymark Rose Thaysen, der skal udfordre Aalborgs socialdemokratiske borgmester ved kommunalvalget i 2025.

Det står klart efter Venstres opstillingsmøde mandag aften, hvor Thaysen – bakket op af en enig byrådsgruppe og et stort bagland – viste sig at være den eneste kandidat til posten som borgmesterkandidat for Aalborgs store borgerlige parti.

- Jeg er stolt over at stå her i dag! Jeg er stolt over at være Venstres borgmesterkandidat – og stå i spidsen for Venstres byrådsgruppe. Vi har ikke flertallet endnu, men vi har helt sikkert den dygtigste og mest dedikerede byrådsgruppe. Og vores muligheder for succes er langt bedre denne gang end for fire år siden, hvor det var et helt nyt hold, vi skulle have valgt. 

-Den gang var der blot tre ud af otte i vores byrådsgruppe, som var klar til at genopstille. Denne gang har vi en stærk og samlet byrådsgruppe, der alle sammen er klar til genopstilling, og vi er på vej til at skabe det stærke hold, der sammen kan sætte en ny og bedre dagsorden for, hvad der skal ske i Aalborg Kommune i fremtiden, sagde Jan Thaysen, da han med lykønskninger og blomster til hustruen Mette sagde tak for tilliden.

Wilbek: Jeg er sikker på, I kan indtage Aalborg

Venstres ambitioner om at erobre borgmesterposten er så store, at verdens mest vindende håndboldtræner nogensinde, Venstres nuværende borgmester i Viborg, Ulrik Wilbek, var bestilt til at give Venstrefolkene opskriften på, hvordan skaber det vinderhold og den vinder-mentalitet, der kan gøre Aalborg til en Venstre-bastion.

-Fortæl, hvad I vil! Fortæl, hvad I selv vil. Det er først og fremmest det, vælgerne vil høre fra jer. Og I kan godt! Venstre kan godt! Jeg er helt sikker på, at I kan vinde i Aalborg. Lige som Venstre tidligere har taget Århus og Odense fra Socialdemokratiet, så kan I også tage Aalborg fra Socialdemokratiet, forudsagde Viborg-borgmester Ulrik Wilbek.

VU-formand: Aalborg ved at blive en Venstre-højborg

Det sagde Venstres Ungdoms nye landsformand, Lasse B. Sørensen, der bor i Aalborg og studerer på Aalborg Universitet, da han sammen med regionsrådsformand Mads Duedahl (V) mandag aften gav Venstre i Aalborg en peptalk efter valget af Jan Thaysen som borgmesterkandidat.