- Torsdag, 14. november 2024
Redaktionen har modtaget dette læserbrev fra Frederik Svendsen, Fjordgade 8, Nibe. Frederik Svendsen er fritidsfisker og lokalformand for foreningen Danske Fritidsfiskere.
På trods af mediernes konstante bombardement med ekspertudtalelser og TV, viser jamrende lystfiskere, i vand til livet, der fortæller, at Limfjorden er stendød (– hvad står de så dér efter, der er jo ingen fisk), har vi i år, lige som sidste år, oplevet et godt skrubbefiskeri i denne sæson, og i foråret fik jeg en del ålekvabber der havde en fornuftig størrelse. Det er nogle år siden sidst det var muligt. Ålegræsset har også godt fat her og har bredt sig ud til 1,5 til 2 meters dybde, også en positiv udvikling samtidig med, at vandet allerede er så klart, at der er et sigte på ca. 2 meters dybde.
Hvor der er liv er der håb, så med de rigtige tiltag kan tilbagegang hurtig ændres til fremgang. Vel er fjorde og kyster presset på grund af menneskelige aktiviteter på land, men ved en indsats over hele paletten af presfaktorer, udledning fra byer og industri og landbruget, også begrænsning af fiskeædende rovdyr og fugle. For sidstnævnte undrer det mig, at der kun fokuseres på Skarv; der er også måger, som er dygtige fiskere på lavt vand. Når jeg nævner by og industri først, er det ikke for at underkende landbrugets betydning, men fordi det er bemærkelsesværdigt at det ”stendøde” ofte er omkring byerne inde i fjordene, og et indgreb her kan få relativ hurtig virkning, idet der her ikke er tale om en ophobning i jorden som tager tid at udlede.
Jeg har i dag talt med et af vores medlemmer, der fisker i Ringkøbing fjord. Han fortalte, at det var muligt at fange 3 til 5 skrubber i et garn. Han er jo Vestjyde, så når han siger, ”jeg skal ikke klage”, må det være udtryk for tilfredshed; det er dejligt at høre, der er nogle der bevarer optimismen.
I en rundspørge i foreningen er der stor tilfredshed med fangsterne af skrubber på Østkysten fra Sæby til Øster Hurup, i den nordlige del er der også en del Pighvarrer, ja selv i Mariagerfjords ydre del er der tilfredshed med gode fangster, her er det også den bynære del, der lider mest.
En konklusion af mit reseach i det nordjyske er, at det er ikke så ringe endda.
Frederik Svendsen