Af: Evald Lange Rise, byrådsmedlem for Socialdemokratiet, Nibe- og Omegns vælgerforening

Andre kommuner viser lige nu vejen til, hvordan man klogt udvikler sin bymidte. I Assens har man denne sommer testet, hvordan man kan binde havn og handelsgade bedre sammen, gennem midlertidige byrum, trafikforsøg og tæt dialog med byens handlende og foreninger. Assens minder på flere parametre om Nibe. Et rigt handelsliv, et rigt havneliv, et rigt kulturliv og meget mere. De har også udfordringer - eller rettere potentialer med at skabe sammenhængskraften mellem havnen og byen. Det virker genkendeligt hos os i Nibe. 

Resultatet efter første forsøgsår i Assens er markant: Næsten 500 borgere og besøgende gav tilbagemelding, og langt de fleste oplevede, at byen blev mere attraktiv, og at de fik lyst til at blive længere.

Det er præcis den tilgang, jeg mener, vi skal bruge, når bl.a. Skomagertorvets fremtid skal afgøres.

Nibe har samme udfordring som Assens
Potentialeplanen for Nibes bymidte peger på noget, mange af os kender fra hverdagen: Vores handelsliv er delt i to. Ved Skomagergade og butiksbyen ved Toften, og de to områder taler ikke rigtig sammen. Samtidig har vi, ligesom Assens, mistet en del af forbindelsen mellem by og havn. Det er ikke tilfældigheder. Det er strukturelle udfordringer, som kræver politisk mod til at handle på.

Skomagertorvet er i dag domineret af parkering og har et nedslidt præg, selvom det har alle forudsætninger for at blive et levende bytorv i klassisk stil, hvor der plads til både hverdagsliv, udeservering og torvedag. Potentialeplanen viser et flot bud på, hvordan det kan se ud i fremtiden.

Men lad os ikke bygge i blinde
Her kommer Assens' erfaring ind i billedet. I stedet for at kaste et stort anlægsbudget efter en permanent løsning fra dag ét, kan vi først afprøve idéerne i mindre skala: Flyt nogle af parkeringspladserne midlertidigt, sæt bænke, plantekasser og aktiviteter op, og se hvordan borgere og handlende reelt bruger rummet. Brug tid på at teste, om torvet fungerer bedre med mere ophold og mindre asfalt. Spørg borgerne bagefter, hvad de oplevede.

Det giver os to ting: For det første et solidt beslutningsgrundlag, bygget på data og faktisk brug, og ikke kun gode intentioner. For det andet giver det os en proces, hvor Nibes handlende, foreninger og borgere er med til at forme løsningen fra start, så det bliver deres torv, ikke bare en plan tegnet på et kontor.

Jeg vil kæmpe for den model i Nibe
Jeg følger tæt med i, hvad der rører sig af byudvikling. Ikke kun i Aalborg Kommune, men i hele landet. Og jeg er ikke i tvivl om, at den model, Assens har vist frem, er noget vi med fordel kan lade os inspirere af i Nibe. Vi har allerede en stærk potentialeplan. Det, vi mangler, er politisk vilje til at afprøve den klogt, inden vi investerer de store summer.

Nibe fortjener et Skomagertorv, der samler byen. Ikke kun på papiret, men i praksis. Det kræver, at vi tør eksperimentere, lytte til borgere i alle aldre undervejs, og bygge på det, der rent faktisk virker.