At rejse er at leve, hedder det så smukt. Men de fleste har oplevet problemer af forskellig art, når man transporterer sig fra det ene sted til det andet. Det kan være beskadiget baggage, forsinkelser eller andre typer problemer med rejsebureauet. Hvad stiller man op, hvilke rettigheder har man, og hvordan får man sin retmæssige kompensation?  

Det finder man svaret på i en nyoprettet virksomhed, som har adresse i erhvervsparken Skalhuse i Nibe. Her har stifter og administrerende direktør, 41-årige Lene Marie Seitzberg etableret sig med virksomheden »Legal Travel Beagle«

- I takt med det stigende antal rejsende, stiger behovet for kompetent juridisk rådgivning også, eftersom ikke alle kender rettighederne, hvis der opstår problemer før, under eller efter rejsen, fortæller Lene Marie Seitzberg om sin bevæggrund til at starte den lidt atypiske virksomhed, hvor formålet er at udbrede kendskabet til rettighederne og hjælpe med at forberede passagererne bedre til rejsen, samt at hjælpe med juridisk assistance, hvis man under sin rejse har oplevet problemer.

Lene Marie uddyber: - Uanset om transportformen er tog, bus, skib eller fly, har den rejsende nogle juridiske rettigheder at gøre brug af, hvis der opstår problemer.

Virksomheden blev oprettet den 1. juli 2018 og er specialiseret i viden omkring rejse- og passagerrettigheder (fly, tog, bus, skib), rettigheder ved mistet / beskadiget bagage, samt rettigheder ved handicap / nedsat mobilitet.

Forbrugerrådet opfordrer den rejsende til, selv at tage kampen op mod transportudbyderen eller rejsebureauet. Men det er lettere sagt end gjort, for det er med at kende juraen på området eller have kendskab til et sted, hvor man kan få den rette vejledning.

Stifter bor i Farstrup
Stifter og administrerende direktør, Lene Marie Seitzberg er bosat i Farstrup mellem Løgstør og Nibe sammen med sin mand Brian. Hun er uddannet jurist (Cand.Jur.) fra Aalborg Universitet i 2014 og med speciale i flypassagerers rettigheder. Herudover har Lene Marie en bachelorgrad i erhvervssprog i engelsk og tysk fra Syddansk Universitet i 2003. Lene Marie har over 20 års erfaring med kunderådgivning og kundepleje fra jobs hos bl.a. McDonald’s og Telenor. Det var under specialeskrivningen på jurastudiet, at idéen til virksomheden opstod, men alligevel skulle der gå fire år, før drømmen om virksomheden kunne føres ud i livet. Lene Marie fortæller:

- Under specialeskrivningen gik det op for mig, hvor stort behovet egentlig var for udbredelsen af passagerrettigheder. En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viste nemlig, at selvom tre ud af fire danskere havde rejst med fly, så kendte mere end halvdelen af dem ikke de juridiske rettigheder. Disse tal ønskede jeg at gøre noget ved og jeg har lige siden specialeskrivningen leget med tanken om at blive selvstændig juridisk rådgiver.

No cure - no pay
Foruden workshops, beskæftiger virksomheden sig med almindelig juridisk sagsbehandling og ud fra princippet »no cure, no pay«, som går ud på, at der først skal beregnes honorar såfremt erstatningen bliver indhentet og udbetalt fra transportudbyderen. Virksomheden yder rådgivningen til private rejsende, men også til både erhvervsvirksomheder, foreninger, organisationer m.v. 

Samarbejde med EU og andre relevante partnere
Legal Travel Beagle samarbejder bl.a. med støtte fra EU Kommissionen omkring udbredelsen af passagerrettigheder. Dette sker igennem kampagnemateriale, ligesom virksomheden i løbet af de kommende måneder forventes at blive den første i Skandinavien, der kommer med på EU Kommissionens liste over aktive ambassadører for denne aktivitet.