Også i Aalborg Kommune er alle skoler, landsbyordninger, DUS-ordninger, klub- og fritidstilbud er lukket fra mandag d. 16. marts. Lukningen bliver håndteret flot af både medarbejdere og forældre.

– Det er en helt ekstraordinær situation, vi er trådt ind i. Men for mig står ét klarest, nemlig hvor flot alle håndterer det, vi så hovedkulds er blevet kastet ud i. Der er en masse praktisk, som skal falde på plads på kort tid, og vi er taknemmelige for den forståelse og opbakning, vi møder, fra både medarbejdere og forældre”, siger skoledirektør Jakob Ryttersgaard.

Nødpasning på skoler og i landsbyordninger
Højeste prioritet for skolerne i Aalborg Kommune har været at etablere nødpasning for elever, hvor begge forældre varetager kritiske funktioner i den offentlige eller private sektor, eller som - på trods af myndighedernes opfordring til at holde børn hjemme - ikke har andre pasningsmuligheder. Pasningen vil, som situationen er lige nu, blive varetaget af lærere og pædagoger, som eleverne kender fra skolerne og landsbyordningen.

– Vi har fokuseret på først og fremmest at kunne være der for dem, som har mest brug for hjælp. Derfor har vi etableret nødpasning på skolerne, ligesom vi naturligvis tager os af børn og unge med særlige sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov, siger skoledirektør Jakob Ryttersgaard.

Ud af næsten 20.000 elever i kommunen, har kun 175 elever meldt om behov for nødpasning. Noget, Skoledirektøren kalder »En imponerende opbakning fra forældrene i vores skolevæsen, som vi er meget taknemmelige for.«

Fjernundervisning på nettet
Siden Statsministerens udmelding om skolelukninger og hjemsendelse af offentlig ansatte, har der været travlt på skolerne og i Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune for at tilrettelægge nødpasning og fjernundervisning, så medarbejdere og elever de næste 14 dage også kan give og modtage undervisning.

Blandt andet har Skoleforvaltningen oprettet en hjemmeside med en samling af materialer og inspiration til at tilrettelægge fjernundervisning.

– Jeg synes virkelig, at vi viser et samlet skolevæsen, hvor vi passer på hinanden og forsøger at gøre hverdagen for børn og unge i vores kommune så forudsigelig og tryg, som den kan blive, i en usædvanlig situation. Heldigvis har vi nogle rigtig dygtige lærere og ledere på vores skoler, som nu finder nye veje og gør det overskueligt at tage del i spændende onlineundervisning med udgangspunkt i den computer eller device, som eleverne til daglig bruger i skolen. For selvom undervisningen nu foregår hjemme, har forældrene ikke overtaget undervisningspligten, siger skoledirektør Jakob Ryttersgaard.

Skoledirektør Jakob Ryttersgaard: At skulle arbejde med fjernundervisning som den primære undervisningsform er i sagens natur nyt for både elever, forældre og skolens medarbejdere.

Det er ikke forventningen, at fjernundervisningen kommer til at fungere gnidningsfrit fra dag et på mandag den 16. marts, men meget materiale er allerede sendt ud til forældre og elever via Aula, og skolerne og Skoleforvaltningen vil løbende justere og tilrette fjernundervisningen.

– At skulle arbejde med fjernundervisning som den primære undervisningsform er i sagens natur nyt for både elever, forældre og skolens medarbejdere. Det kræver nye måder at samarbejde om børnenes læring på, og det er klart, at vi alle kommer til at blive klogere undervejs, slutter Jakob Ryttersgaard.