I august 2019 kan Nibe Roklub lægge limfjordsvand og klubnavn til de officielle danske mesterskaber i Ocean Race for havkajak og surfski. Det er en særlig disciplin, som vil foregå over en marathon distance på ca. 22 kilometer i farvandet mellem Nibe og Gjøl.

– Det er første gang en begivenhed af denne kaliber kommer til Nibe Bredning og vi vil i Nibe Roklub gøre en stor indsats for at afholde mesterskaberne og forhåbentlig møde en masse aktive havkajakroere fra hele landet. Vi ligger jo ikke så centralt i Danmark, men vores limfjordsterræn er nemlig slet ikke tosset til udfordringer til havkajakker, siger Jacob Norris, kajakchef i Nibe Roklub.

I min aktive 2018 sæson har jeg været rundt til alle afdelinger af DMC OceanRace Cup for at prøve det af og for at se hvad der sker i de andre klubbers lokalfarvand. Jeg har fået en klar ide om hvad der kræves for både at kunne deltage, gennemføre og få en god placering i de ocean races der bliver slået op. Og samtidig har jeg fået en ide om hvad der forventes niveaumæssigt for at kunne afholde et løb i vores farvand.

I OceanRace skal du kunne aflæse og kende strømforhold og vindforhold på dagen samt have undersøgt bundforholdene på de formodede racedistancer. OceanRace har ikke nøje markerede ruter og giver ofte frit slag for kursvalg - bare man kommer fra A til B hurtigst muligt. Rent faktisk kan ruten som er længere, godt være hurtigere blot på grund af andre bund eller strømforhold, siger kajakchefen.

Når vi lægger vand til DM OceanRace i 2019, så synes jeg at det tilføjer DM løbet en ny dimension i form af navigationsfaktoren, og nærmere betegnet bundforholdsfaktoren gør at vi får et mere udfordrende løb set fra havkajaksiden. Den hidtidige DM-rute mellem Gilleleje og Helsingør er også rigtig fin, den følger en kystlinje og kræver ikke færdigheder i navigation. Navigationsmæssigt er det samme gældende for Thurø Rundt (Svendborg) og Fænø Rundt (Middelfart) som også er faste løb i Ocean Race Cup’en, slutter Jacob Norris.