NYTÆNKNING: Sædvanlige procedurer og tankegange er for tiden lagt på hylden. 

Særligt i service erhverv og detailhandel gælder det om at tænke alternativt, og det har også Chalotte Frendrup, indehaver af Clinique Libra i Nibe, måttet sande.

– De egentlige personlige og fysiske behandlinger er der for tiden lukket for, men produkter »fra hylden« og f.eks. gavekort er der fortsat brug for, og her har hun tænkt nyt og leverer direkte til sine kunder.

– Allerede i ugen op til regeringen kom med et egentligt påbud om at lukke saloner, klinikker og lign., kunne man godt mærke, specielt de ældre kunder ikke var trygge ved at komme på klinikken. Jeg følte mig heller ikke selv helt tryg ved situationen, da jeg sidder ansigt til ansigt med mine kunder og ofte i mere end 15 minutter ad gangen. Ikke så meget for mit eget helbreds skyld, men det ville være trist, hvis jeg kom til at smitte andre. 

Så allerede der var der en stor nedgang i behandlinger. Men da klinikken så lukkede helt, var det alligevel en underlig apatisk tilstand, jeg befandt mig i. Hvad skal man så lige, og man skal da heller ikke spilde tiden. Men nød lærer …osv – så når man bliver rykket så godt og grundigt ud af ens komfortzone, må man jo tænke i nye baner, siger Chalotte Frendrup.

– De firmaer jeg handler hos, lægger diverse kurser op online, så tiden bliver brugt på at dygtiggøre sig og opbygge ny viden.

LÆS OM MULIGHEDER FRA NIBES LOKALE ERHVERVSLIV

Hvis jeg måske havde et lidt anstrengt forhold til sociale platforme tidligere, så må jeg indrømme, at de nu kommer helt til deres ret. Det er muligt stadig at kommunikere med sine kunder, både hvad angår handel af produkter og vigtig information, og det har de absolut taget til sig.

Kunderne kan ringe eller skrive hvis de mangler produkter. Cyklen er toptunet, vejret er dejligt, og jeg er blevet cykelbud. Ellers kan det også lade sig gøre at sende produkter med pakkepost. Firmaerne som jeg handler med, tilbyder ekstraservice i disse tider, hvor det er muligt at sende direkte til kunderne.

Så nu hvor vi er landet midt i alt turbulensen, er jeg egentlig meget fortrøstningsfuld og er ekstra glad for, at min klinik ligger i Nibe. Her mærker man altid et stærkt sammenhold og urokkelig loyalitet fra kunder og andre forretningsdrivende, slutter Chalotte Frendrup, der som mange andre forretningsdrivende på denne måde fortsat holder »gang i butikken«.

LÆS OM MULIGHEDER FRA NIBES LOKALE ERHVERVSLIV

Kunde og leverandør har opnået en win-win situation, og Chalotte Frendrup siger her på gensyn til Jane Jacobsen.